Udlejning af lejlighed | Skru ned for charmen når du overtager/overdrager dit hjem! Du dater med din udlejer/lejer.
299
post-template-default,single,single-post,postid-299,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0

Skru ned for charmen når du overtager/overdrager dit hjem! Du dater med din udlejer/lejer.

Denne her går ud til både udlejere og lejere. Jeg skriver meget om at få en god start på udlejningen, men jeg kan næsten ikke pointere, hvor vigtigt det er i forhold til resten af lejeperioden. Kort og godt, skru ned for charmen til indflytningen!

 

Hvis du udlejer din bolig selv er der ca 80 % større chance for, at din lejer og dig som udlejer ryger i totterne på hinanden, sjældent på selve overtagelsesdagen (Det jo ikke rart når vi står overfor hindanden, blink blink) , men ganske ofte et par dage efter. Har du hørt om § 9 og 98 og dine 14 dages indsigelsesmulighed? De bliver mange gange overfortolket af begge parter.

 

Hvis du udlejer mere end én bolig har du pligt til, at lave en indflytningsrapport jfr LL§ 9. Du skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler, medmindre i har aftalt andet i kontraktens § 11.

 

I henhold til LL kan der IKKE forlanges mere af dig som udlejer. Det er der desværre mange lejere som misforstår og mener, at din bolig skal fremstå på den ene eller anden måde. Har du aftalt én stand i lejekontrakten er det den stand du skal gå ud fra og ikke mere. Jeg vil dog anbefale, at få fikset de små irritationsmomenter, såsom eks. pærer som ikke virker, få lavet den emhætte som er svag, få repareret den rude som er punkteret osv.

 

Fra indflytningsdagen og 14 dage frem har lejer en indsigelsesmulighed overfor sin udlejer og denne bliver ofte brugt for fuld skrue. Dvs. De noterer ALT og med god grund. De vil ikke ”hæfte” for slidtage de ikke har forvoldt. Jeg hører fra mange private udlejere, at deres lejere er kommet med side op og side ned omkring ting som ikke fungerer i lejemålet, men tag den med ro og sæt dig ind i deres situation. Lejere er grundige da de vil sikre sig selv og deres depositum.

 

Når det er skrevet, så skal man som lejer forstå, at udlejere ikke viceværter og der i ejendommen/lejemålet som er taget som beset altid vil være små fejl og mangler. Den stand som er noteret i kontrakten er den som er gældene. Overtager du derfor et lejemål som er “taget som beset” må du forvente, at der er slidtage og småfejl i lejemålet. Ved småfejl mener jeg, huller i vægge, paneler som er slidte, maling som skaller, døre som binder, bordplader med ridser, fliser som er flækket, brusehoveder som er slidte, håndvakse som har revner, gardiner som er plettet osv. Et tip til dig som lejer en bolig, så oplys din udlejer, at “småskavankerne” findes, men fiks nu selv den lampe i stuen som mangler er pære eller smør håndtaget med noget VD40, hvis døren binder. Forstår I, hvad jeg mener? Tag de positive briller på, tag en masse billeder af standen, fiks selv de småting du kan og kom fra start i dit forhold med din udlejer.

 

Hvis du på en første date, begynder du jo heller ikke med, at påpege ”fejl og mangler”, de kommer med tiden;) Og så finder man også en løsning på dét!

 

/Rasmus

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.